Women In Aviation.
Kobiety w przestworzach
Anna Leska-Daab /1910–1998/
Anna Leska-Daab (1910-1998) służyła w Air Transport Auxiliary (brytyjskiej pomocniczej lotniczej służbie transportowej), gdzie służyła jako pierwsza kobieta. W czasie wojny dowodziła eskadrą kobiecą.
Mając 18 lat uzyskała kategorię A i B pilotażu szybowców i licencję na pilotowanie balonów w Aeroklubie Warszawskim, gdzie uzyskała sportową licencję pilota. W czerwcu 1939 roku mogła już wykonywać loty na samolocie RWD-8.
We wrześniu 1939 roku służyła w Eskadrze Sztabowej Dowództwa Lotnictwa. Udało się jej uciec samolotem z zajętego przez Niemców lotniska polowego. Przez Rumunię i Francję trafiła do Anglii, gdzie po wyczerpującym przeszkoleniu została członkiem w szeregach Air Transport Auxiliary (brytyjskiej pomocniczej lotniczej służbie transportowej). W niej to stworzona zostaje sekcja kobieca, do której trafiła Leska.
Od początku 1941 roku pilotowała samoloty RAF z fabryk i warsztatów remontowych na lotniska polowe, uczestniczyła w przerzutach sprzętu latającego. Warto zaznaczyć, że służbę w ATA pełniły tylko trzy Polki – Anna Leska, Jadwiga Piłsudska i Stefania Wojtulanis. Bardzo często pilotowały one bombowce, dostarczając je z lotnisk przyfabrycznych na lotniska dywizjonów bombowych na terenie całej Wielkiej Brytanii.
Przez cały okres wojny w szeregach ATA służyły 183 pilotki. Najwięcej Angielek, sporo – bo 27 – Amerykanek, a także Kanadyjki, Nowozelandki, pilotki z Południowej Afryki, niewielka liczba Holenderek i – trzy Polki.
Odznaczona honorową odznaką Golden Wings przyznawana starszym oficerom, a lotnikom ze stażem powyżej 6 000 godzin w powietrzu.
Powrót